Çin Malı iPhone


Adamlar yapmış işte kardeşim. Ama hemen her olayda olduğu gibi bu da kıvırma tarafımıza denk geliyo.

Geçen hafta abim olucak zevat, doğubanka gidelim diye tutturunca istanbulun nemli sıcağında helak oldum ama değdi. Net rakamı veriyorum: 2GB hafıza kartı ile beraber çin malı iphone 275 TL. Üstelik beş taksitle. Bunun akranları ise şu an 1700 YL civarında. Buradan iphone manyaklarına sesleniyorum. Ben kullandım, test ettim ve gayet başarılı buldum. Hala türkçe dil desteğini bile yazamayan apple almanıza gerek yok. Bu çin malında türkçe de dahil 16 farklı dil seçeneği mevcut...

Nedense klasik bi tavır haline geldi bu çin malı küskünlüğü. Sanırım bir yerden sonra beyin aleyisselamın aşırı süzülmüş yanına denk geliyoruz. Neden kötü olsun ki çin malı. 2.5 milyar nufusları, geniş arazileri ve yıllanmış tarihleriyle günümüzün emperyalist dünyasına meydan okuyan bi çin kaldı. Adamlar, taklit maklit ama üretiyorlar kardeşim. Ağır sanayiden otomotive, yedek parçadan oyuncak bebeklere, elektronikten tekstile kadar girmediği alan yok. Üstelik başarılılar. Hatta dünyadaki krize rağmen, son yıllarda aldıkları "hızlı büyüyoruz az küçülelim" kararını ise hala sürdürüyorlar. Peki biz napıyoruz? "Ya bırak bu çin malını, bi boka yaramaz" mantığıyla sağa sola boynuz atıyoruz. Yani 2.5 milyar çinlinin her türlü malzemesi dandik, ama batının malzemeleri üstün. Bu mu? Çin bu günlerine dandik üretim malzemeleri ile mi geldi?

- abi çin malı bu. bütün işleri çakma. yarın öbür gün elinde patlar.

Bu söylem dünyaya uydurulan en bariz yalanlardandır. Meali ise şöyledir: Çakma mal kullanma ki sana çakalım..! Kaldı ki alkatel, nokia, sonyericson çakma değil mi. Dünyanın hemen hemen bütün elektronik malzemesi çinde üretiliyor, onlar orjinal, bunlarınki çakma. Böyle saçma şey mi olur. Komünist ülkelere karşı hala boynuzlarımızı uzatarak iletişim kurmaya çabalamak sadece eşşek inadına girer. Sanki bizim bütün ürünlerimiz kaliteden yıkılıyo. Apple denilen firma dünyanın kerizlerini taksite bağlamışken, emperyalizm geyiklerini üretecek değilim. Sadece eşşekliğine doymayan insankızına bi kaç laf etmek lazım. Akli bir döngü yerine parasal bir döngüye girmişsin, çık ordan ey insankızı.

Yorumlar

bu dönem yan sanayisini çinde kuramamış bir firmanın ayakta durabilmesi bile zor zaten...

sanayi devriminden bu yana bir kuraldır ki, insanlar önce üretmeyi öğreniyorlar...sonra seri üretime geçmeyi öğreniyorlar ki çin de şuan tam bu aşamadı...ancak şu var ki seri üretime geçildikten sonraki adım yüksek kaklitede seri üretime geçmektir...

araştırırsak eğer 40-50 yıl önce japon mallarına şuan ki çin malı görüşü vardı. şu an durum ortada...çok çok sağlam bir savaş işi bozmazsa ki amerika ve avrupa bozmak zorunda, çin 20-30 yıl sonra başedilemez bir güç halini alacak...

ama tabi bununda bir sonu olacak..yıllarca yüksek paralar kazanmaya başlayan çinde bu kar marjlarından işçilerde faydalanmaya başlayacak, işçilik ücretleri artacak, çalışan memnuniyeti ön plana çıkacak, disk ve kesk gibi kuruluşlar kurulacak :), refaha eren halk insan hakları isteyecek, hayvan hakları çıkacak, greenpeace orayada uğrayacak, insanlar "eşek gibi çalışıyoruz bunu çalışmadan nasıl kazanabiliriz diyecek" işin işine az iş çok para olayı girecek ki o dönem çinde gerilemeye başlayacak bir umut belki türkiyenin yükselişi başlayacak...

bugünlük makro ekonomi dersimiz bu kadar ev ödevi olarak hayat kadınlarının mikro ekonomideki yerini araştırınız, bunun için blog yazılarımdan faydalanabilirsiniz...(nasıl bir öğretim görevlisine benzedim mi şimdi :))
dersini iyi çalışmışsın. aferim :)

amacım çinin makro ekonomik durumundan bahsetmek değildi ama biraz öle olmuş:p Ben sadece bok gibi düşündüğümüzü düşünüyorum.